16 aug. 2023 column

Reuse, reduce, recycle

img

Een schone aarde betekent voor ons ook minder plastic. In supermarkten is plasticgebruik een belangrijk onderdeel van voedselveiligheid en gemak, maar plastic is de oorzaak van veel milieuproblemen. Wij denken dat het anders kan. Zo min mogelijk verpakken in plastic is een belangrijk onderdeel van onze missie. We willen eind 2025 maximaal plasticvrij zijn. Al het plastic dat wij dan nog verkopen is 100% recyclebaar.

Stap een Ekoplaza binnen en het eerste wat je opvalt is dat maar een heel klein deel van de groenten en fruit verpakt is, zelfs de komkommers niet. Door een goede afstemming met onze telers en een korte keten zorgen we ervoor dat de tijd tussen het oogsten en moment in de winkel zo kort mogelijk is. Hierdoor hoeven we geen plastic te gebruiken om de houdbaarheid te verlengen. Alleen kwetsbare producten, zoals aardbeien, frambozen en voorgesneden groenten zijn bij ons verpakt. 

We nemen constant verpakkingen onder de loep om te beoordelen of we de milieu-impact kunnen verlagen en rapporteren hierover via ons moederbedrijf Udea B.V. Voor ons huismerk Lebon hebben we bijvoorbeeld afgelopen jaar de verpakking geheel vernieuwd. Deze vind je nu in een kartonnen bakje met plastic seal. Deze verpakking bevat maar liefst 90% minder plastic ten opzichte van andere vleesproducten! De verpakking is makkelijk te scheiden in karton en plastic. Hiermee maken we recyclen nog eenvoudiger. 

Ook willen we meer gebruik gaan maken van kartonnen verpakkingen met een kijkvenster dat met de papierrecycling mee kan. Dat bestaat nog niet, dus zijn we zelf gaan experimenteren met karton uit Europese grondstoffen. Met succes! We zijn nu de eerste in Nederland die deze innovatie toepast. Een grote doorbraak dus. Hierdoor kunnen we nu ook ons zacht fruit toch zonder plastic verpakken. 

De Europese Unie heeft het gebruik van gratis plastic zakjes op de groente en fruitafdeling verboden. Een mooie ontwikkeling, maar als we dan wel gratis papieren zakjes gaan weggeven heeft dat nog niet zoveel effect. Daarom gaan we later dit jaar de consument door middel van een campagne stimuleren om verpakkingsvrij te winkelen. 

Lees meer over onze bewuste verpakkingskeuzes