13 sep. 2023 nieuws

Maak kennis met het kwaliteitsteam van Ekoplaza

img

'Biologisch van de beste kwaliteit' is bij ons geen inhoudloze kreet. De kwaliteitsafdeling op ons servicekantoor is een gespecialiseerd team die voortdurend in de gaten houdt of er aan alle kwaliteitsregels wordt voldaan. Van de interne procedures tot de verplichte beoordeling van leveranciers. Daarvoor staan de teamleden dagelijks in contact met interne afdelingen, leveranciers en Ekoplaza winkeliers. Met als streven de kwaliteits-lat steeds weer een stukje hoger te leggen. 

"Vooraf de procedures vastleggen en achteraf toetsen of het inderdaad goed gaat. Dat is onze primaire taak," vat Steven IJzerman het werk van zijn afdeling samen. Het kwaliteitsteam telt in totaal zes personen, waarvan Eddy verantwoordelijk is voor alle kwaliteitszaken in België. Steven geeft als kwaliteitsmanager leiding aan het Nederlandse team. 

Regels vertalen
Binnen het team zijn de taken duidelijk verdeeld. Maarten en Lorenzo, beiden QA/QC-officer, buigen zich over de kwaliteitsbeheersing. Zij vertalen de wet- en regelgeving naar procedures voor alle werkzaamheden binnen de organisatie, zodat aan alle verplichte wet- en regelgeving wordt voldaan. 

Steven: "Denk daarbij aan wetgeving voor voedselveiligheid, de biologische wetgeving en de BRC-norm (British Retail Consortium), de kwaliteitsstandaard voor voedselverwerkingsbedrijven. Achteraf controleren we of er inderdaad volgens die procedures wordt gewerkt. Waar nodig kijken we samen met afdelingen naar mogelijkheden tot verbetering. Dit doen we voor het moederbedrijf Udea, voor onze productielocaties zoals de snijderij waar alle groente en fruit worden gesneden en de Marqt productiekeuken voor verse maaltijden. En natuurlijk ook voor alle Ekoplaza (foodmarqt) winkels."

Vragen en klachten
Belangrijk aanspreekpunt voor leveranciers en Ekoplaza winkels, maar ook voor interne afdelingen, is Nicole. Zij behandelt alle vragen of klachten over certificaten, producten en andere kwaliteitskwesties. Ook verzorgt zij de controle van etiketten of de inhoud van marketinguitingen: voldoen de teksten aan de richtlijnen voor voedings- en gezondheidsclaims?

Steven: "Als er meerdere klachten over een bepaald product binnenkomen, kan het zijn dat we al het andere werk moeten loslaten. Dan komen we direct in actie, zeker als een product niet bij de consument terecht mag komen. Dat is het mooie van deze afdeling, je weet nooit hoe de dag loopt. Zo kan ineens de Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit op de stoep staan voor een controle. Die dynamiek maakt het werk op deze afdeling juist zo aantrekkelijk."

Verbeterslag
Het vijfde teamlid, Wilfred, is procesmanager. Steven: "Hij brengt de bestaande processen in kaart: wat is de huidige werkwijze, loopt dat goed en is er een verbeterslag mogelijk? Bijvoorbeeld door mensen anders te laten werken of door software-updates te doen. We streven naar de beste, uniforme werkwijze op alle afdelingen." Natuurlijk altijd in overleg met de mensen die verantwoordelijk zijn voor die processen. "Dat is een ander leuk aspect van deze afdeling," vervolgt Steven. "Je werkt met iedereen samen. Met andere afdelingen, met de eigen productiebedrijven en met alle leveranciers en alle Ekoplaza winkeliers. Die diversiteit maakt het extra interessant. Zelf buig ik me met andere disciplines nog over duurzame ontwikkelingen binnen het bedrijf en over veiligheid, een belangrijk speerpunt sinds we meer gerobotiseerd werken. Officieel heet onze afdeling in mooi Engels QHSE: Quality, Health, Safety, Environment. Dus daar richten we ons op."

avatar

Steven IJzerman

Kwaliteitsmanager Ekoplaza

Steven is als kwaliteitsmanager bij Ekoplaza verantwoordelijk voor de voedselveiligheid bij het servicekantoor en het uitwerken van het hygiënebeleid in de winkels. Daarnaast coördineert hij alle duurzaamheidsactiviteiten binnen de organisatie en heeft hij veel inhoudelijke kennis over de keten.